Strokovna izhodišča in načela za presojanje in razvijanje kakovosti v izobraževanju odraslih

Namen

Pri razvoju in uporabi različnih pristopov za presojanje in razvijanje kakovosti v izobraževanju, pogosto storimo napako, da privzamemo že oblikovane pristope in modele ter jih v izobraževalno organizacijo vpeljemo brez tehtnega premisleka o tem, kakšni nameni, vrednote in interesi so vodili tiste, ki so ta pristop ali model obikovali. Ne vprašamo se tudi ali in koliko so ti nameni, vrednote in interesi skladni z našimi. Pogosto si tovrstnih vprašanj ne moremo zastaviti tudi zato, ker ti pristopi in modeli namenov, vrednot in interesov eksplicitno ne razkrivajo. Velikokrat so implicitno "skriti" v sami strukturi področij in kazalnikov kakovosti ter v procedurah njihove uporabe. 

Za razumevanje pristopov in modelov za presojanje in razvijanje kakovosti zato ni dovolj, če samo pregledamo strukturo, shemo, sezname kazalnikov kakovosti. Pomembno je vedeti, "kdo je bil tisti", ki je te pristope oblikoval. In še več kot to: dobro je vedeti kateri  vzvodi, interesi, pogledi so vplivali na oblikovanje takšnega ali drugačnega pristopa. 

Ko smo na Andragoškem centru Slovenije razvijali pristop za presojanje in razvijanje kakovosti v izobraževanju odraslih, nas je pri tem najbolj vodil strokovni interes. Ob tem pa smo skušali upoštevati tudi druge interese kot so npr: interes udeleženca, da bo deležen kakovostnega izobraževanja,  interes javnosti do vpogleda v postopke, ki jih izobraževalna organizacija izpeljuje, da zagotavlja kakovost izobraževanja, interes izobraževalne politike, da bodo izobraževalne organizacije pri skrbi za kakovost izobraževanja, ravnale odgovorno ipd.

Pristop za presojanje in razvijanje kakovosti v izobraževanju odraslih je zasnovan na nekaterih strokovnih načelih in vrednotnih predpostavah. Priporočljivo je, da vodstva in zaposleni v izobraževalnih organizacijah o njih premislijo, ko se odločajo za uporabo elementov tega pristopa v lastni organizaciji. V kolikor bo tovrsten premislek pokazal, da so strokovna izhodišča in vrednote, na katerih je pristop oblikovan, skladne z vrednotami izobraževalne organizacije, bo to dobra popotnica za to, da bo ta pristop v izobraževalni organizaciji tudi zaživel.