Standardi kakovosti so izjave, ki opisujejo pričakovano/želeno kakovost najpomembnejših dejavnikov delovanje izobraževalne organizacije.
Oblikovanje standardov kakovosti nam pomaga odgovoriti na vprašanje o tem, kaj je za nas kakovost. Ali povedano drugače: če želimo ugotoviti, ali smo dosegli to, kar smo želeli doseči, moramo najprej vedeti, kaj sploh želimo doseči.
Oblikovani ali izbran standard kakovosti nam bo pri presojanju kakovosti rabil kot referenčna točka, na podlagi katere bomo lahko presodili o tem, kako dobri smo na izbranem področju ali pri izbranem kazalniku.
Preglednica: Oblikovanje standardov kakovosti
Opis
Pri načrtovanju samoevalvacije je tako izobraževalna organizacija soočena z več možnostmi.
Prva možnost – izobraževalna organizacija ima že oblikovane svoje standarde kakovosti.
V izpeljanih postopkih opredeljevanja kakovosti je izobraževalna organizacija izpeljala premislek o tem, kakšno kakovost si želi, in poleg strateških izjav o poslanstvu in viziji opredelila tudi bolj operativne standarde kakovosti. Ti so lahko takšni, kakršne je uvrstila tudi v Izjavo o kakovosti in jih javno objavlja, ali pa takšni, kakršne je opredelila le za svojo interno rabo in jih uporablja kot interno usmeritev za ravnanje. V tem primeru so lahko taki standardi kakovosti izhodišče za samoevalvacijo. Standard kakovosti se vpiše v samoevalvacijski načrt, namen samoevalvacije pa je, da z njo preverimo, koliko že dosegamo zastavljeni standard kakovosti.
Druga možnost – izobraževalna organizacija (še) nima opredeljenih standardov kakovosti, opredeli jih ob načrtovanju samoevalvacije.
Izobraževalna organizacija nima opredeljenih svojih standardov kakovosti. Prvi korak pri načrtovanju samoevalvacije bo tedaj lahko ta, da bo za določeno področje opravila premislek o tem, kakšno kakovost si želi dosegati na tem področju, in to zapisala v obliki standarda kakovosti. Takšen zapis bo pri samoevalvaciji izhodišče za presojo, ali takšno kakovost že dosegamo.
Takšen prijem smo izbrali v modelu za samoevalvacijo POKI z namenom, da bi zaposlene v izobraževalni organizaciji sočasno z načrtovanjem samoevalvacije spodbujali tudi k razmišljanju o tem, kakšno kakovost želimo doseči ali ponujamo uporabnikom.
Tretja možnost – izobraževalna organizacija uporabi standarde kakovosti, ki jih zajemajo različni že oblikovani modeli kakovosti.
Izberemo lahko katero izmed že obstoječih zbirk standardov kakovosti, ki jih vsebujejo različni modeli kakovosti, ter jo uporabimo kot »referenčno točko« pri presojanju kakovosti. V sklop modelov, ki že imajo opredeljene standarde kakovosti, sodijo na primer standardi ISO, model poslovne odličnosti.
Za presojo kakovosti v izobraževalni organizaciji za odrasle lahko uporabimo Zbirko kazalnikov kakovosti, ki smo jo razvili na področju izboraževanja odraslih v Sloveniji.
Poznamo tudi model za presojanje in razvijanje kakovosti za svetovalna središča, ki že ima opredeljene standarde kakovosti.
Izobraževalna organizacija izmed punujenih izbere tiste standarde kakovosti, za katere presodi, da bi jih bilo smiselno dosegati, in jih zato uporabi kot izhodišče pri načrtovani samoevalvaciji.
Proces oblikovanja
Za primere, ko se izobraževalna organizacija odloči, da bo oblikovala svoje standarde kakovosti, v nadaljevanju navajamo nekatera priporočila.
Ko se lotevamo oblikovanja svojih standardov kakovosti, se poskusimo čim bolj izogniti pasti, da bi ti izhajali iz našega včasih (pre)ozkega vidnega polja ali miselnega okvira.
Standarde kakovosti lahko zapiše komisija za kakovost sama. V tem primeru je dobro vsaj to, da si o njih pridobi mnenja sodelavcev in drugih strokovnjakov s področja.
Dobro je, če si pri notranjem oblikovanju standardov kakovosti pomagamo tudi z raznimi strokovnimi napotki (strokovna literatura, novo znanje, pridobljeno z izobraževanjem, pogovori s strokovnjaki z obravnavanega področja itn.).
Poleg teh splošnih napotkov pa je priporočljivo upoštevati še naslednje:
Standard kakovosti naj bo oblikovan tako, da bo iz njega razvidno, za kakšno kakovost se zavzemate v izobraževalni organizaciji.
Izhajajte iz poznavanja in potreb vaše izobraževalne organizacije, a ne omejujte se le na tisto, kar že dosegate ali kar že veste o kakovosti na obravnavanem področju.
Proučite, kaj o kakovosti pri izbranem kazalniku priporoča stroka (npr. priročnik Kazalniki kakovosti, druga literatura, dobra praksa drugih organizacij).
V nadaljevanju navajamo nekaj priporočil za oblikovanje standardov kakovosti.
Ohranjajte vsebinsko povezavo med področjem, ki je predmet vaše samoevalvacije (kazalnikom kakovosti), in standardi kakovosti.
Preglednica: Ohranjanje vsebinske povezave med kazalnikom in standardom kakovosti.
Standard kakovosti zapišite v določni obliki.
Preglednica: Način zapisa standarda kakovosti
Natančno razmislite o tem, za kaj se zares zavzemate ob opredeljenem standardu kakovosti. Zapisan standard bo namreč kazalnik tega, kakšno kakovost ponujate ali zagotavljate.
Preglednica: Primeri zapisov različnih standardov kakovosti pri istih kazalnikih kakovosti
Standard kakovosti naj bo zapisan kratko in jedrnato.
Preglednica: Kratek in jedrnat zapis standarda kakovosti.
Zbirka pripomočkov
Na Andragoškem centru Slovenije smo vam v pomoč pri oblikovanju standardov kakovosti za izpeljavo samoevalvacije v vaši izobraževalni organizaciji pripravili vodilo za oblikovanje samoevalvacijskega načrta. Dokument si lahko shranite na svoj računalnik ter ga dopolnite in oblikujete glede na vaše potrebe.
Na Andragoškem centru Slovenije smo pripravili pregled standardov kakovosti, pri čemer smo vsebino črpali iz arhiva izdelkov udeležencev programa usposabljanja za vpeljavo modela POKI v izobraževalno organizacijo.