Svetovalec za kakovost

Namen

Svetovalec za kakovost izobraževanja odraslih je oseba z ustreznimi strokovnimi kompetencami, ki svetuje vsem, ki so v izobraževalni organizaciji vključeni v procese uvajanja in izpeljevanja samoevalvacije oz. svetuje v procesih opredeljevanja, presojanja in razvijanja kakovosti, da bi ti procesi potekali učinkovito in prinašali rezultate, ki bi omogočali nenehen razvoj kakovosti.
 
Svetovalec za kakovost izobraževanja odraslih opravlja tudi vlogo koordinatorja različnih aktivnosti za razvoj kakovosti izobraževanja odraslih v izobraževalni organizaciji in po dogovoru v skupini/komisiji za kakovost tudi izpeljuje dogovorjene aktivnosti. 
 

Slika: Kaj dela svetovalec za kakovost?

 

Opis

V nadaljevanju navajamo temeljne značilnosti svetovalnega dela za kakovost v izobraževalni organizaciji za odrasle.
Svetovanje za kakovost izobraževanja odraslih je proces, v katerem svetovalec za kakovost sodelavcem čim bolj kakovostno strokovno svetuje, kako je mogoče učinkovito, celostno, sistematično in stalno presojati in razvijati kakovost izobraževanja odraslih, jim pomaga pri izpeljavi postopkov za presojanje in razvijanje kakovosti in samostojno izpeljavo določenih, v izobraževalni organizaciji dogovorjenih opravil.

Ta proces ni samo svetovalne narave, saj predvideva tudi dejavno sodelovanje pri nekaterih postopkih in s tem prevzemanje (so)odgovornosti za posamezne odločitve in izpeljave.
Svetovanje za kakovost izobraževanja odraslih je namenjeno:
  • učiteljem, ki sodelujejo pri načrtovanju in izpeljavi izobraževanja odraslih,
  • strokovnim delavcem v izobraževanju odraslih,
  • drugemu osebju izobraževalne organizacije,
  • vodstvenemu osebju v izobraževalnih organizacijah, ki se ukvarjajo z izobraževanjem odraslih.
  • Informiranje: svetovalec nudi informacije, ki so potrebne v postopkih opredeljevanja, presojanja in razvijanja kakovosti v izobraževanju odraslih.
  • Nasvetovanje: svetovalec pomaga s svojimi izkušnjami in poznavanjem primerov dobre prakse sprejeti odločitev o načinu izpeljave določene faze opredeljevanja, presojanja in razvijanja kakovosti.
  • Svetovanje: svetovalec celostno in poglobljeno razčlenjuje posamezno fazo izpeljave opredeljevanja, presojanja in razvijanja kakovosti ter na podlagi lastnega specializiranega znanja in izkušenj oblikuje svetovalno mnenje.
  • Usposabljanje: če svetovalec opazi, da imajo sodelavci pri izpeljavi določenega postopka, težave, jih usmeri v študij dodatne literature, k iskanju ustreznega izobraževanja, da jim informacije, na koga se lahko v zvezi s problemom obrnejo.
  • Ovrednotenje: svetovalec komisiji za kakovost pomaga, da le-ta lahko ocenjuje, kako napreduje pri vzpostavljanju notranjega sistema kakovosti v izobraževanju odraslih.
Svetovalno delo, tako tudi svetovanje za kakovost izobraževanja odraslih, je zelo odgovoren proces, v katerem potekajo številni osebni in poslovni odnosi. Zato je zelo pomembno, da svetovalec za kakovost izobraževanja odraslih pozna in spoštuje temeljna etična načela svetovalnega dela. 
  • Svetovalec mora nuditi najboljši nasvet, ki ga lahko da glede na svoje profesionalno znanje, ne glede na vse drug okoliščine.
  • Svetovalec mora spoštovati diskretnost in zaupnost, ki ju ne sme prekršiti pod nobenim pogojem.
  • Svetovalec spoštuje načelo enakosti in zato ne dela razlik v obravnavi.
  • Svetovalec mora biti pošten.
  • Svetovalec mora biti spoštljiv.
  • Svetovalec mora spoštovati želje izobraževalne organizacije in njene skupine/komisije za kakovost.
  • Neodvisnost.
  • Zaupnost.
  • Objektivnost.
  • Dostopnost.
  • Strokovnost.
  • Hitra odzivnost.
  • Samopreverjanje kakovosti svetovalnga dela.

Proces oblikovanja

V nadaljevanju prestavljamo postopek, kako oseba lahko postane svetovalec za kakovost v izobraževanju odraslih. 
Prvi pogoj, da bo lahko oseba opravljala vlogo svetovalca za kakovost v izobraževanju odraslih, je, da se za to ustrezno usposobi. Kandidati za svetovalce za kakovost izobraževanja odraslih se usposabljajo v posebnem programu, ki ga izpeljuje Andragoški center Slovenije. (Več: https://izobrazevanje.acs.si/dokumenti/N-881-1.pdf)

Po uspešno zaključenem usposabljanju kandidati za svetovalca za kakovost pridobijo Potrdilo o usposobljenosti za opravljanje dela svetovalca za kakovost izobraževanja odraslih.

Potrdilo o usposobljenosti za opravljanje dela svetovalca za kakovost izobraževanja odraslih dobi tisti, ki se obveže, da bo spoštoval etiko svetovalnega dela v izobraževanju odraslih, kdor ima ustrezno izobrazbo in ustrezne delovne izkušnje v izobraževanju odraslih ter uspešno opravi obveznosti po programu usposabljanja za delo svetovalca za kakovost izobraževanja odraslih.  

Izobraževalna organizacija na podlagi izpolnjevanja pogojev imenuje svetovalca za kakovost. Tak svetovalec se imenuje svetovalec za kakovost izobraževanja odraslih v izobraževalni organizaciji, poimenovanje pa pove, da ne gre zgolj za usposobljenega svetovalca, temveč svetovalca, ki aktivno deluje v praksi. Svetovalec za kakovost izobraževanja odraslih v izobraževalni organizaciji postane tisti, ki:
  1. je izpolnil pogoje za vključitev v usposabljanje za svetovalca za kakovost (izobrazba, posebna usposobljenost, osebnostne lastnosti),
  2. je uspešno opravil usposabljanje za svetovalca za kakovost v izobraževanju odraslih,
  3. ga je za svetovalca za kakovost izobraževanja odraslih v organizaciji po usposobitvi za določen ali nedoločen čas imenoval direktor/ravnatelj organizacije in 
  4. opravlja delo kot svetovalec vsaj 32 ur mesečno. 

Zbirka pripomočkov

Na Andragoškem centru Slovenije smo vam v pomoč pri oblikovanju formalnega sklepa o imenovanju svetovalca za kakovost pripravili vodilo, dokument si lahko shranite na svoj računalnik ter ga dopolnite in oblikujete glede na vaše potrebe.

Primeri dobre prakse

Na Andragoškem centru Slovenije smo vam v pomoč pri pripravi sklepa o imenovanju svetovalca za kakovost izobraževanja odraslih v izobraževalni organizaciji pripravili primer sklepa o imenovanju svetovalca za kakovost.
Preberite si zanimiv opis procesa oblikovanja in vpeljave vloge svetovalke za kakovost, ki so ga pripravili na Zavodu za izobraževanje in kulturo Črnomelj.

Vabimo vas, da si ogledate video posnetek Dan kakovosti ZIK Črnomelj.

Knjižna polica / Spletne povezave

Na Andragoškem centru Slovenije smo pripravili temeljni koncept svetovalnega dela za razvoj kakovosti izobraževanja odraslih. V Izhodiščih za delo svetovalcev za kakovost opredeljujemo temeljne pogoje za vzpostavitev in delovanje svetovalcev za kakovost izobraževanja odraslih ter temeljne principe, vsebino in načine njihovega dela. Dokument si lahko ogledate na spodnji povezavi.

Po desetletnem delu s svetovalci za kakovost, ki so to vlogo vzpostavljali in jo uveljavljajo v izobraževalnih organizacijah, kjer so zaposleni, smo na Andragoškem centru Slovenije želeli ugotoviti, kako se je vloga svetovalca za kakovost uveljavila v praksi. Tako smo v letu 2017 izpeljali obsežno samoevalvacijo tako na ravni strokovne ekipe, ki je razvojno snovala in usmerjala delovanje omrežja svetovalcev za kakovost, kot tudi na ravni delujočih svetovalcev za kakovost v praksi izobraževanja odraslih. Samoevalvacijsko študijo o umeščenosti svetovalca za kakovost v delovanje organizacije, ki izvaja izobraževanje odraslih, najdete na spodnji povezavi.

Več o projektu Svetovalci za kakovost, o omrežju svetovalcev za kakovost, o možnostih vključitve v usposabljanja in spopolnjevanje za svetovanje za kakovost, ki ju vodi Andragoški center Slovenije, lahko preberete na spletni strani Omrežja svetovalcev za kakovost, ki je dostopna na povezavi http://kakovost.acs.si/svetovalci.
 

Video vsebine

V izobraževalnem videu je predstavljena posebna vloga v izobraževanju odraslih – vloga svetovalca za kakovost izobraževanja odraslih, ki je pobudnik ter povezovalni člen v organizaciji, ki si prizadeva za stalno skrb in razvoj na področju kakovosti.
Svetovalec za kakovost izobraževanja odraslih je oseba, ki v organizaciji načrtuje in koordinira različne aktivnosti za razvoj kakovosti na ravni zavoda. Njegova pomembna naloga je svetovanje vodstvu, zaposlenim in zunanjim sodelavcem pri načrtovanju in izpeljavi procesov kakovosti, pomoč pri umeščanju kakovosti v dejavnost organizacije podobno.
Svetovalec za kakovost izobraževanja odraslih