- PODROČJE: Opredeljevanje kakovosti
- Izjava o kakovosti
Namen
Že z opredeljenimi vrednotami, izjavo o poslanstvu in izjavo o viziji, daje izobraževalna organizacija pomembno sporočilo o tem, za kaj se zavzema, kaj je njena osrednja dejavnost in kaj lahko udeleženci, financerji in drugi partnerji od nje pričakujejo. Da bi te strateške usmeritve tudi zares zaživele in se uresničile, pa je priporočljivo, da izobraževalna organizacija lastne opredelitve kakovosti konkretizira.
Izjava o kakovosti vsebuje skupek standardov kakovosti, ki jih izobraževalna organizacija zagotavlja svojim uporabnikom. Z njo se izobraževalna organizacija zavezuje, katere standarde kakovosti bo zagotavljala svojim udeležencem, financerjem in vsem drugim partnerjem.
Izjava o kakovosti je namenjena zaposlenim, saj predstavlja nekakšno vodilo za ravnanje, hkrati pa je namenjena tudi vsem pomembnim drugim interesnim skupinam izobraževalne organizacije, saj pripoveduje o tem, kaj izobraževalna organizacija zagotavlja ali kaj lahko zainteresirani od nje pričakujejo.
Izjava o kakovosti vsebuje skupek standardov kakovosti, ki jih izobraževalna organizacija zagotavlja svojim uporabnikom. Z njo se izobraževalna organizacija zavezuje, katere standarde kakovosti bo zagotavljala svojim udeležencem, financerjem in vsem drugim partnerjem.
Izjava o kakovosti je namenjena zaposlenim, saj predstavlja nekakšno vodilo za ravnanje, hkrati pa je namenjena tudi vsem pomembnim drugim interesnim skupinam izobraževalne organizacije, saj pripoveduje o tem, kaj izobraževalna organizacija zagotavlja ali kaj lahko zainteresirani od nje pričakujejo.
Opis
Osrednji del izjave o kakovosti je sporočilo, katere standarde zagotavlja izobraževalna organizacija. Priporočamo, da izobraževalna organizacija v izjavo o kakovosti zapiše tiste standarde kakovosti, ki jih posebej neguje, izpostavlja in izpeljuje celo vrsto ukrepov, da jih zagotavlja v njihovi celosti.
Oblikovanje takih standardov je zelo zahtevno delo. Najslabše, kar bi se lahko zgodilo, je, da bi od nekod prepisali všečne standarde, potem pa bi nanje pozabili. Bistvo kakovosti namreč ni v lepo oblikovani izjavi o kakovosti, ki visi v vsaki predavalnici in avli izobraževalne organizacije, če za njo v resnici ni kakovostnega ravnanja, ki ga obljublja. Izobraževalna organizacija bi s tem izgubila kredibilnost – morda tudi za stvari, ki bi jih delala dobro.
Priporočamo, naj ima izjava o kakovosti tele sestavine:
Oblikovanje takih standardov je zelo zahtevno delo. Najslabše, kar bi se lahko zgodilo, je, da bi od nekod prepisali všečne standarde, potem pa bi nanje pozabili. Bistvo kakovosti namreč ni v lepo oblikovani izjavi o kakovosti, ki visi v vsaki predavalnici in avli izobraževalne organizacije, če za njo v resnici ni kakovostnega ravnanja, ki ga obljublja. Izobraževalna organizacija bi s tem izgubila kredibilnost – morda tudi za stvari, ki bi jih delala dobro.
Priporočamo, naj ima izjava o kakovosti tele sestavine:
- uvodno besedilo,
- naslov,
- zapisane standarde kakovosti,
- informacijo o tem, kdo je izjavo sprejel,
- podpise odgovornih oseb, ki so izjavo sprejele,
- žig in logotip izobraževalne organizacije.
Proces oblikovanja
Oblikovanje standardov kakovosti, ki predstavljajo osrednji del izjave o kakovosti, je zahtevno strokovno opravilo, saj je treba poznati vsebino dela izobraževalne organizacije in metodologijo oblikovanja standardov kakovosti. V nadaljevanju navajamo nekaj priporočil za oblikovanje in uporabo izjave o kakovosti.
Kdo naj sodeluje pri pripravi izjave o kakovosti?
Priporočljivo je, da prvi osnutek izjave o kakovosti pripravi komisija za kakovost ob pomoči svetovalca za kakovost, če ga ima, in ob sodelovanju vodstva izobraževalne organizacije.
Za naslednjo fazo pa je najpomembnejše, da o osnutku standardov kakovosti opravimo razpravo z zaposlenimi in zunanjimi sodelavci, nosilci izobraževalne dejavnosti (učitelji, organizatorji izobraževanja) in podpornih dejavnosti (npr. z mentorji v središčih za samostojno učenje, svetovalci v svetovalnih središčih). Prav ti so namreč najpomembnejši nosilci uresničevanja standardov kakovosti, zato jim morajo biti blizu, biti morajo takšni, da se jim lahko zavežejo s svojim ravnanjem.
Komisija za kakovost mora dobro premisliti, kako bo v proces oblikovanja izjave o kakovosti pritegnila vse omenjene nosilce izobraževalne dejavnosti v izobraževalni organizaciji.
Za naslednjo fazo pa je najpomembnejše, da o osnutku standardov kakovosti opravimo razpravo z zaposlenimi in zunanjimi sodelavci, nosilci izobraževalne dejavnosti (učitelji, organizatorji izobraževanja) in podpornih dejavnosti (npr. z mentorji v središčih za samostojno učenje, svetovalci v svetovalnih središčih). Prav ti so namreč najpomembnejši nosilci uresničevanja standardov kakovosti, zato jim morajo biti blizu, biti morajo takšni, da se jim lahko zavežejo s svojim ravnanjem.
Komisija za kakovost mora dobro premisliti, kako bo v proces oblikovanja izjave o kakovosti pritegnila vse omenjene nosilce izobraževalne dejavnosti v izobraževalni organizaciji.
Kako zapisujemo standarde kakovosti?
- Standardi kakovosti naj bodo zapisani čim bolj konkretno in enopomensko tako, da prinašajo jasno sporočilo o tem, kaj izobraževalna organizacija ponuja in komu.
- Sporočila, ki jih vsebujejo standardi kakovosti, naj ne bodo predolga in prezahtevna.
- Ob oblikovanju standardov kakovosti imejmo v mislih različne interesne skupine, s katerimi izobraževalna organizacija sodeluje.
- Priporočljivo je, da z izjavo nagovarjamo udeležence izobraževanja pa tudi zaposlene, strokovne sodelavce in zunanje partnerje.
- Ob oblikovanju standardov kakovosti premislimo, komu so namenjeni. Poskušajmo se postaviti v vlogo tistega, ki jih bo prebiral.
- Že zapisane osnutke standardov kakovosti ponudimo v branje predstavnikom različnih interesnih skupin (npr. kakšnemu učitelju, udeležencu) in jih zaprosimo za povratno informacijo o tem, kako zapis razumejo. Včasih namreč bralec sporočilo prebere in razume drugače, kot ga razume tisti, ki ga je zapisal.
Kdo sprejme/podpiše izjavo o kakovosti?
Izjavo o kakovosti naj sprejme in podpiše ravnatelj ali direktor izobraževalne organizacije. Številne izobraževalne organizacije pa so izjavo o kakovosti poslale tudi v obravnavo in sprejem svetu zavoda. V teh primerih zato izjavo podpiše tudi predsednik sveta zavoda, pogosto pa izjavo o kakovosti podpiše tudi vodja skupine za kakovost.
Kje uporabljamo izjavo o kakovosti?
Nekatere izobraževalne organizacije izjavo o kakovosti v večjem formatu obesijo v avli izobraževalne organizacije, manjši format pa je primeren za to, da dobi svoje mesto na stenah predavalnic ipd.
Izjavo o kakovosti lahko objavimo na spletni strani izobraževalne organizacije, v informativnih in promocijskih brošurah idr.
Izjavo o kakovosti lahko objavimo na spletni strani izobraževalne organizacije, v informativnih in promocijskih brošurah idr.
Zbirka pripomočkov
Na Andragoškem centru Slovenije smo vam v pomoč pri oblikovanju izjave o kakovosti pripravili različne pripomočke - vodila. Dokumente si lahko shranite na svoj računalnik ter jih dopolnite in oblikujete glede na vaše potrebe.
Primeri dobre prakse
V sklopu skupne aktivnosti Omrežja svetovalcev za kakovost v izobraževanju odraslih, se je Ljudska univerza Murska Sobota v letu 2013 odločila za oblikovanje Izjave o kakovosti.
Na ZIk Črnomelj so v letu 2022 prenovili Izjavo o kakovosti. Izjavo so objavili v prenovljenih prostorih, skupaj z Zelenim znakom kakovosti.