Vizija izobraževalne organizacije
- PODROČJE: Opredeljevanje kakovosti
- Vizija izobraževalne organizacije
Namen
Vizija je podoba organizacije, kakršno bi si želeli v prihodnosti. Je predstava želene prihodnosti. Krepi občutek pripadnosti in osmišlja delo.
Vsaka učinkovita vizija ima korenine v sedanjosti, usmerjana pa je v prihodnost: njena moč izhaja prav iz napetosti, ki nastane zaradi primerjave med predstavo o želeni prihodnosti in današnjo realnostjo.
Opredeljena vizija organizacijam omogoča, da postanejo zmožne same proaktivno vplivati na spremembe v okolju in tako same »povzročati« okoliščine, kakršne želijo. S tem organizacije prerastejo razmere, ko bi se zgolj pasivno odzivale na dogodke, pač pa postanejo njihov (so)ustvarjalec.
Učinkovita je lahko le vizija, ki upošteva edinstvenost organizacije in njeno identiteto ter temelji na njeni lastni stvarnosti. Organizacije, ki znajo konstruktivno uresničevati vizijo in sproti vpeljevati izboljšave kakovosti, dosegajo dobre dosežke. Ustvarjanje vizije zahteva sodelovanje vseh zaposlenih.
Vsaka učinkovita vizija ima korenine v sedanjosti, usmerjana pa je v prihodnost: njena moč izhaja prav iz napetosti, ki nastane zaradi primerjave med predstavo o želeni prihodnosti in današnjo realnostjo.
Opredeljena vizija organizacijam omogoča, da postanejo zmožne same proaktivno vplivati na spremembe v okolju in tako same »povzročati« okoliščine, kakršne želijo. S tem organizacije prerastejo razmere, ko bi se zgolj pasivno odzivale na dogodke, pač pa postanejo njihov (so)ustvarjalec.
Učinkovita je lahko le vizija, ki upošteva edinstvenost organizacije in njeno identiteto ter temelji na njeni lastni stvarnosti. Organizacije, ki znajo konstruktivno uresničevati vizijo in sproti vpeljevati izboljšave kakovosti, dosegajo dobre dosežke. Ustvarjanje vizije zahteva sodelovanje vseh zaposlenih.
Opis
Vizija je lahko uresničljiva le takrat, ko temelji na stanju, upošteva danosti organizacije in razmere v okolju. Utopična predstava prihodnosti lahko izčrpava energijo organizacije in zaposlenih, ki jo porabljajo za neuresničljive »sanje«. Podobno se zgodi, če zaposleni v viziji ne najdejo izziva: če vizija podcenjuje zmožnosti organizacije, je lahko premalo privlačna, da bi bila ljudem pomemben in prizadevanja vreden cilj.
Ko začnemo razjasnjevati svoje želeno prihodnje stanje ali vizijo in se hkrati soočimo s stvarnostjo, naletimo na razliko med stanjem, v katerem smo, in tistim, v katerem želimo biti. Organizacija mora znati ločiti med težnjo po odzivanju in težnjo po ustvarjanju.
V bistvu imamo opravka s preprosto, a usodno odločitvijo: ali naj bo vodilo organizacije odzivanje na stvari, ki jih ne želi, ali pa iskanje odgovora na vprašanje »Kaj želimo ustvariti? Kaj si želimo?«
Ko začnemo razjasnjevati svoje želeno prihodnje stanje ali vizijo in se hkrati soočimo s stvarnostjo, naletimo na razliko med stanjem, v katerem smo, in tistim, v katerem želimo biti. Organizacija mora znati ločiti med težnjo po odzivanju in težnjo po ustvarjanju.
- Težnja po odzivanju organizacijo vleče v začarani krog »gašenja požarov« in čakanja na nove izbruhe, ki se bodo šele zgodili;
- Težnja po ustvarjalnosti organizaciji omogoča, da se s pomočjo vizije proaktivno pripravlja na svojo prihodnost in si jo soustvarja.
V bistvu imamo opravka s preprosto, a usodno odločitvijo: ali naj bo vodilo organizacije odzivanje na stvari, ki jih ne želi, ali pa iskanje odgovora na vprašanje »Kaj želimo ustvariti? Kaj si želimo?«
Pomembne posledice jasne vizije
Skupna vizija:
Pomembno je, da ima vsaka organizacija svojo enkratno vizijo. Tako kot vsak posameznik je vsaka organizacija enkratna. Prepisovanje vizij, prenašanje učinkovite in uspešne vizije v drugo organizacijo ne more dati želenega uspeha. Tem pogojem lahko zadosti le vizija, ki izhaja iz ljudi, ki so imeli v razpravi priložnost izraziti svoja videnja, prepričanja in predstave.
- združuje ljudi in njihova prizadevanja,
- povezuje in usklajuje delo različnih ljudi in skupin v organ
- izaciji,
- pomaga ljudem pri sprejemanju odločitev,
- spodbuja občutek predanosti organizaciji,
- osmišlja delovno življenje zaposlenih,
- daje trdne temelje za strateško načrtovanje in opredeljevanje konkretnih ciljev,
- je izziv obstoječemu stanju v organizaciji,
- postavlja standarde kakovosti,
- omogoči, da laže opazimo vedenje in ravnanje, ki ni v skladu s prepričanji organizacije.
- organizacijo lahko reši začaranega kroga reševanja trenutnih problemov in gašenja požarov.
Pomembno je, da ima vsaka organizacija svojo enkratno vizijo. Tako kot vsak posameznik je vsaka organizacija enkratna. Prepisovanje vizij, prenašanje učinkovite in uspešne vizije v drugo organizacijo ne more dati želenega uspeha. Tem pogojem lahko zadosti le vizija, ki izhaja iz ljudi, ki so imeli v razpravi priložnost izraziti svoja videnja, prepričanja in predstave.
Proces oblikovanja
Ustvarjanje vizije je najučinkovitejše, kadar se ne osredotočimo zgolj na posamezne želene končne dosežke – ampak širše na razvoj organizacije ter na razvoj skupinskega ali individualnega dela v njej.
Vizija ima večjo moč, če se osredotoči tudi na interakcije med ljudmi in odnose med zaposlenimi in uporabniki.
Vizija ima večjo moč, če se osredotoči tudi na interakcije med ljudmi in odnose med zaposlenimi in uporabniki.
Priporočila za pot k »dobri« viziji
- Če vizijo soustvarjajo vsi zaposleni, jo bodo laže »posvojili«, zato bo tudi njeno uresničevanje lažje.
- Vizija naj se ujema z najvišjimi vrednotami in poslanstvom organizacije.
- Vizija mora biti opredeljena tako, da jo zlahka razumejo vsi zaposleni in drugi za organizacijo pomembni ljudje.
- Vizija pomaga pri osredotočanju na strateško načrtovanje, zato organizacija potrebuje vizijo, preden začne načrtovati konkretne cilje.
- Iz vizije mora biti razvidno, zakaj je to prav vizija vaše organizacije, in ne vizija neke druge organizacije.
- Z vizijo izrazimo svoje dolgoročne cilje – to ni sanjarjenje, kaj bi lahko bili brez realne podlage, pač pa resen in temeljit premislek, kam želimo usmeriti svoj razvoj. Vizija ni pravljica, biti mora uresničljiva, ljudje naj jo dojemajo kot dosegljivo.
- V viziji ne pišite o tem, kar ste že, pač pa o tem, kar boste postali v prihodnosti. Vizija je pogled v prihodnost, je vaš cilj in to, čemur boste zato prilagodili svoje ravnanje, da bi ta cilj dosegli.
Priporočila, kako zapisati izjavo o viziji
- Vizija mora biti zapisana tako, da motivira, navdihuje, ljudem predstavlja izziv – ljudi mora pritegniti.
- Izjava o viziji naj bo zapisana jasno, konkretno, jedrnato, lahko razumljivo.
- Pomagajte si tako, da si zamislite, kakšna bo vaša organizacija čez nekaj let. Pomagajte si tudi tako, da uporabite naslednjo besedno zvezo: »Naša vizija je, da postanemo …«
- Vizije ne pišite v obliki: »Želimo …« Tak zapis je povsem primeren, a včasih daje občutek manjše negotovosti – želimo si, nismo pa povsem prepričani, ali se bo nekaj uresničilo. Druga možnost je naslednja: »Postali bomo vodilna, v okolju …« To je odločnejši zapis – bralec ve, da imate zelo trden namen, predvideva, da imate že izdelano strategijo za to, da boste ta cilj dosegli.
Zbirka pripomočkov
Na Andragoškem centru Slovenije smo vam v pomoč pri pripravi vizije vaše organizacije pripravili različne pripomočke. Dokumente si lahko shranite na svoj računalnik ter jih dopolnite in oblikujete glede na vaše potrebe.
Primeri dobre prakse
Na Andragoškem centru Slovenije smo zbrali primere oblikovanih izjav o viziji organizacij, ki so jih udeleženci pripravili v okviru programa usposabljanja za vpeljavo modela POKI v izobraževalno organizacijo.
Vir: Arhiv ACS.
Vir: Arhiv ACS.
Na ZIK Črnomelj so v letu 2022 ob otvoritvi prenovljenih prostorov, objavili tudi prenovljene vizijo, poslanstvo in vrednote. Zapisi krasijo steno, ki je dobro vidna prav vsem.
Video vsebine
V izobraževalnem videu so podani napotki o tem, kako pripraviti dobro izjavo o viziji organizacije. Najbolj preprosto bi lahko rekli, da je vizija predstava željene prihodnosti.
Dobra vizija upošteva edinstvenost organizacije in njeno identiteto. Ko prebiramo ali poslušamo pripoved o viziji dobre organizacije, lahko začutimo in prepoznamo kdo ta organizacija je in kaj počne ter h čemu stremi. Zato, da bo ta vizija takšna, je pomembno, da nastaja v sodelovanju vseh zaposlenih.
Dobra vizija upošteva edinstvenost organizacije in njeno identiteto. Ko prebiramo ali poslušamo pripoved o viziji dobre organizacije, lahko začutimo in prepoznamo kdo ta organizacija je in kaj počne ter h čemu stremi. Zato, da bo ta vizija takšna, je pomembno, da nastaja v sodelovanju vseh zaposlenih.